Trailløb – evolutionen af løbekulturen

,
Please follow and like us:
Facebook
Facebook
LINKEDIN
Share
INSTAGRAM

Trailløb

Trailløb, cross country running, trailrunning eller offroadløb – kært barn har mange navne. Trail er den diametrale modsætning til de løbeture, som hovedparten af danskere beskæftiger sig med. Hovedparten af løbere foretrækker flade løberuter uden for mange forhindringer såsom bakker, ujævne og mudret stier. Trailløb er i dag en hastigt voksende tendens indenfor løbeverdenen og flere og flere søger væk fra de falde asfaltstier og begiver sig ud i naturen for at prøve kræfter med trailløb.

 

 

 

Trail adskiller sig derfor primært ved at foregå væk fra de flade og hårde underlag – en trailløber foretrækker skoven, bakker og bjerge, hvor underlaget er alt andet end plant. Ved trailløb vil man kontinuerligt blive udfordret til at hoppe over en væltet træstamme eller en lille bæk, zigzagge mellem træerne og følge en smal sti, der bugter sig op, ned og på tværs af bakkerne.

Løbeturen er derfor determineret af naturens beskaffenhed og ikke den pulszone man har udvalgt på forhånd via sit GPS-pulsur. Derfor får løbeturen præg af leg og markant mere afveksling.

Faktisk burde det ikke være noget problem at løbe i skoven eller i terræn, da vi gennem flere hundredetusinde år har løbet og bevæget os i terræn. Vores kultur og levevis generelt har desværre haft den bivirkning at mange af os ikke har lært eller har glemt af bevæge os i terræn. Dette kombineret med ensidigt gentaget sport som asfaltløb har ikke gjort situationen bedre. Mange har via denne træningsform reduceret deres bevægestrategier til udelukkende at kunne bevæge sig ligeud på fladt underlag. Derfor kan man betegne trailløbe-kulturen som, at mennesket vender tilbage til vores evolutionært determinerede løbestil.

 

Udstyr til trailløb

Konceptet er overordnet at trailløberen er selvforsynende med alt på løberuten og derfor vil man afhængig af løberutens længde og udfordringer have brug for forskellige materialer og udstyr. Erfarne løbere bruger typisk rygsæk eller racevest med drikkedunke eller væskeblærer og lommer til geler, energibarer, simpel mad og elektrolytter (salte=). Løber man alene eller i perioder, hvor vejret kan være meget omskiftelig vil det ligeledes være en god ide at medbringe en letvægts-skalbeklædning (regn-og vindafvisende) og en god hue, da man ved 10+ grader taber omkring 25 % af varmen via hovedet. Ved -5 grader taber man 75 % via hovedet.

Hvis uheldet er ude og man er langt væk fra offentlig vej eller bebyggelse skal man altid sørge for at medbringe en fuldt opladet mobiltelefon eller som minimum have lavet præcis aftale med en anden person om løberute og forventet sluttidspunkt. Samtidig kan en rulle elastisk gazebind have afgørende betydning hvis man forvrider anklen eller værre skader.

Er der mange stejle bakker kan et sæt foldbar vandre/trek-stave være et fantastisk hjælperedskab til at forcere højdemeterne.

 

 

Pandelampe

Løber man trailløb i sæsonen hvor der bliver mørkt er en god pandelampe uundværlig. Kig på Petzl´s varesortiment og lad dig ikke narre af billige kopier, da det kan blive yderst ubehageligt og farligt at bevæge sig i skov og terræn om natten uden lys.

Trailsko

Et par gode trailsko er et “must” for trailløberen og grundlæggende skal trailskoen have en:

  • god pasform
  • fast hælkappe
  • mulighed for at snøre skoen godt fast til foden
  • medium groft møsnter. Løber man i den danske natur er det ofte unødvendigt med en meget grov sål, da dette vil reducere en del af komforten ved skoen. Samtidig vil det grove mønster forstyrre fodens sansecellers evne til at fortælle hjernen om hvad som sker under foden, hvilket kan have en meget negativ indvirkning på ens løbestil og energiforbrug.
  • ingen “drop” på skoen
  • torsionsstivhed.
  • nok plads i forfoden
  • bøjeligt led ved storetåens grundled.
  • delvist vandtæt. Løber man i meget mudret eller vådt terræn, kan det være en fordel med en sko, der ikke er så tæt at vandet ikke kan komme ud igen – for du kan være helt sikker på at vandet kommer ned i skoen. Anderledes kan  ens valg af sko være, hvis man løber i vådt græs eller eng. Her kan en sko med vandtæt Yderskind” være et godt valg.

(se andet indlæg om test og valg af trailsko).

 

Løbetøjet er ikke meget anderledes end almindeligt løbetøj, dog skal man ved løb i skoven forvente lidt mere slitage, da man nogle gange glider og lander i mudderet. Man kan i nogle tilfælde undgå at mudderet sprøjtes ned i skoen ved at folde strømpen dobbelt omkring anklen. Sokken skal naturligvis ikke være vandabsorberende, En god strømpe med pasform udført i non-organiske materiale eller merinould kan være sagen. Kig i butikkerne efter trekking-strømper.

 

 Husk at trailløb skal være sjovt og bør foregå i samspil og respekt for naturen.

Please follow and like us:
Facebook
Facebook
LINKEDIN
Share
INSTAGRAM