Please follow and like us:
Facebook
Facebook
LINKEDIN
Share
INSTAGRAM

Skulderøvelser til kontorfolket

Effektiv og langsigtet løsning

Korte træningspas for nakke, skuldre og ryg i arbejdstiden kan have stor indvirkning på sygefraværet hos medarbejderne. Det viser en ny forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

Småøvelser i arbejdstiden, kan vi potentielt forebygge 13 pct. af det lange sygefravær i Danmark, dvs. fravær i over 30 dage. Sådan lyder konklusionen på et nyt studie fra NFA, der har undersøgt 70.000 danskeres arbejdsmiljø og helbred. Korte træningspas i arbejdstiden kan derfor være en rigtig god investering for danske arbejdspladser.

Konkret har forskerteamet undersøgt sammenhængen mellem små-øvelser i arbejdstiden og risikoen for langtidssygefravær. 70.000 danskere har deltaget i undersøgelsen via et spørgeskema og er blevet fulgt i registre over langtidssygefravær gennem to år.

For at det skal lykkes i praksis på længere sigt, handler det meget om at fremme en kultur med gode vaner.

For eksempel at man bruger 10 min. på småøvelser lige inden frokosten, eller når der er brug for en kort pause om eftermiddagen.

Arbejdspladserne kan potentielt set vinde rigtig meget med en lille indsats (NFA.dk – 2022).

5 gode råd til at komme i gang med træningen

Just do it !

Tydelig opbakning fra ledelsen: De ansatte skal vide, at det er i orden at bruge arbejdstiden på småøvelserne.

Gør det til en fællesaktivitet: Både ledelse og medarbejdere skal deltage, hvis det er muligt.

Få lagt den daglige træning i kalenderen: Find et fast tidspunkt.

Find en trænings-tovholder: På den måde er der en person, der kan hanke op i kollegaerne.

Gør det, selvom du er nybegynder: Din krop skal nok fortælle, hvis du laver øvelserne forkert – og ellers kan I hjælpe hinanden.

Win – Win for arbejdspladsen

Effektiv og langsigtet løsning